POČÁTKY A PŘÍČINY VZNIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 3.
POČÁTKY A PŘÍČINY VZNIKU SOP, ZÁKLADNÍ POJMY 3.
Systematické pojetí SOP
PAUL NATORP – „Náboženství uvnitř hranic humanity“
– usiloval o filosofické zdůvodnění sociálních cílů výchovy
– novokantovsky orientovaný pedagog a filosof
– výchova vůle
2 úkoly:
1) zdokonalovat jedince
2) jejich prostřednictvím vytvářit jednotu společnosti
P. BERGMANN – „Soziale Pedagogik“
– praktik, využíval zkušeností a indukce
Meziválečné období:
Německo – posouvá se chápání SOP, původně protiklad k individuální pedagogice, k praktickým činnostem řešícím problémy dětí, mládeže a dospělých
Vývoj názorů na obsah SOP ve 20. století:
K. HAASE – SP= výchova k mravně sociálnímu chování
E. KNIRCH – SP= práce na lidském vzdělání
K. MOLLENHAUER – systém vývoj. pomoci
T. WILHELM – historický pojem označující pomoc mezi válkami
H. PFAFFENGERGER – životní pomoc
J. K. TILLMAN – teorie a terapie sociálních problémů
S. KEIL – teorie speciální soc. pomoci
O. KÁDNER – kritizuje široké pojetí SOP
O. CHLUP – stanoví cíle výchovy