Kategorie pětačtyřiceti až šedesátiletých účastníků edukace bývají nejednou léleni edukačním aktivitám
Kategorie pětačtyřiceti až šedesátiletých účastníků edukace bývají nejednou léleni edukačním aktivitám. Nedokáží využívat soustavné zpracované textové podklady, ovládat racionální metody učení a ztrácejí pohotovost v myšlení. Dčje se tak po oslabení edukační praxe (tréninku). Naopak existuje v této kate¬gorii intenzívní vědomí potřeby edukace v širokém smyslu. Už také proto, že
i.uší osoby mají bohatě rozvinuté zájmy. Vyžadují také pomoc řídících osob. Vlky význam má plánování učení.
Skupina účastníků ve věku nad 60 let prospívá v účelových činnostech krát¬il i M lobého zaměření. Jimi edukace navazuje na to, co zná účastník z předchozí-lu i období. Umožňuje to prodloužení celkové životní aktivity. V této souvislosti 11 I.I velký význam osvojení vhodných sebevzdělávacích metod a technik v mla¬dém věku. Proto je nutné odevzdávat nové poznatky starším osobám v logic-Itém uspořádání. Je také nutno podporovat didaktické prostředky bránící sláb¬noucí paměti a posilovat vůli k učení. Edukace probíhá za absence typizova¬ných metod. Dominantní jsou tu metody individualizované, motivační, uplatňu-
iii filozofické vstupy. Zvláštnosti příslušné metodiky diferencují tuto edukaci nejen od edukace mládeže, ale i dospělých v produktivním věku. Řídící osoby 11,111 s formuj í podle potřeby své funkce z lektorských do poradenských. Efektiv¬ní se ukázaly úvody do studia, doporučení vhodné organizace duševní práce aj. i é souvislosti se zesiluje potřeba užších kontaktů lektora a frekventantů (pod-1. Řeháka, 1981).
Stručné shrnutí
Kategorie účastníků v celoživotní edukaci lze členit mnoha způsoby. Už Ukó proto, že „účastník“ není jen ten, kdo je někde zapsán a přichází či mil liází z budovy. Účastníci jsou osoby řídící i řízené či jejich sprolupra-I o níci, s krátkodobými i dlouhodobými vztahy k činnostem a jejich orga-nl/.uci. Jsou to osoby, které se vzdělávají samy ze zájmu, z potřeby, ze zá¬konu i příležitostně. Jejich počty, skladbu i dislokaci lze jen odhadovat a roz-tuti problematiky jim věnované možno sledovat pouze nepřímo. Opora I bibliografickém přehledu je jistě zajímavá.