Věkové dispozice řízených osob
4.5 Věkové dispozice řízených osob
Účastníci edukace dospělých tvoří různorodé skupiny. Uveďme alespoň ně¬které příklady:
Zvláštní pozornost osob řídících vyžaduje věk přítomných. Ve formální edu¬kaci, zaměřené k dosažení stupňů (úrovní) vzdělávání, případně k získání způ¬sobilosti k výkonu povolání bývají věkové rozdíly účastníků ve skupině menší než ve skupině v rámci vzdělávání neformálního. Taje zaměřena svým zájmem např. k naplnění aktivit volného času a věk účastníků takové skupiny nachází¬me v širším rozmezí.
Je známo, že mladí lidé ve věku 20-25 let prožívají různé změny osobnosti. Jde tu o rozvoj citové i volní stránky a chápání životních perspektiv v racionální podobě. Mladí lidé samostatně budují svou existenci, vstupují do života a jejich sebevědomí se dotváří v důsledku dosažených cílů. Se zájmem přijímají to, co se vztahuje k jejich životní orientaci. Kladně hodnotí znalosti, roste jejich podíl na zájmových činnostech.
Starší účastníci této kategorie ve věku kolem 30 let již disponují určitými životními zkušenostmi. Upevňují se předpoklady pro další edukaci zvláště díky vypracovaným studijním návykům. Rozšiřují se také snahy o rozvíjení osob¬nosti. Za předpokladu vhodného řízení mohou tito jedinci dosáhnout cenných studijních výsledků. Ukazuje se tu rovněž uplatňování prvků praktického myš¬lení. V této skupině by nemělo docházet k neujasněnosti cílů edukace.
Další skupina účastníků se svými charakteristikami formuje ve věkovém roz¬mezí 30—35 let. Její příslušníci obvykle mají už své postavení i funkci v praktic¬kém životě, získané cílevědomým úsilím. Dovedou již překonávat překážky dů-sledně a systematicky. Dokáží také spojovat výsledky edukačního působení s profesní praxí. Bývají citliví na krajně abstraktní způsob edukace, takže kla¬dou na lektora vysoké požadavky.