Navozované prožitky jsou samostatným funkčním celkem
Navozované prožitky jsou samostatným funkčním celkem, který má své místo fvláště v estetickovýchovném obsahu. Obsah exponující esteticky cenné hod¬noty nemůže být založen pouze na racionálních schématech. Výchozí soubor ilrukturovaných poznatků např. o umění ve zvolené historické etapě zpřístup¬ňuje toto umění též rozborem jednotlivých uměleckých děl i návodem, jak tato
díla pozorovat (vnímat).
Navodit umělecký prožitek posluchačům vyžaduje zcela zvláštní přistup, vyu-i vající kombinace racionálních i emocionálních obsahových prvků.
Takový přístup může být exponován jen vysoce kulturním jazykem, musí se
opírat o rozvinuté intelektuální dovednosti učitele, musí se opírat i o jeho sub-
■ l tivní prožitky aj. Navozované prožitky obvykle zasahují celou osobnost
posluchače, do jehož vědomí vstupují nejen audiálně, ale podle okolností též
vi/.uálně.
Tento funkční celek – navozovaný prožitek – se vyskytuje v souvislosti • funkčním celkem předchozím, kterým je popis norem jednání a chování. Uči-■1, i mvozující prožitek, zvláště estetický, vytváří současně individuální vztahy vnímajícího subjektu k estetické hodnotě, intenzivně řídí myšlení posluchače vijí jeho intelektuální dovednosti. Navozovaný prožitekje vysoce struktu-pvaná funkční jednotka, vyžadující obzvláště soustředěnou přípavu.