Vstupní charakteristika
Vstupní charakteristika. Normované sebevzdělávání je jednou z forem vý¬chovy a vzdělávání pracovníků. Jeho posláním je umožnit vybraným pracovní¬kům s předepsaným vzděláním získání specializovaných vědomostí a intelektu¬álních dovedností, jakož i rozvinutí požadovaných schopností k výkonu zvláště řídící profese.
Obecná charakteristika. Normované sebevzdělávání je komplexní činností, zahrnující učení, metodické vedení učení a organizaci tohoto komplexu činnos¬tí. Nositeli těchto činností jsou frekventanti studia, jakož i pedagogové a orga¬nizátoři. Normované sebevzdělávání může být kombinováno s jinými formami výchovy a vzdělávání pracovníků v organizacích, jako např. skupinová výuka a korespondenční studium.
Pedagogická charakteristika. Obsahem normovaného sebevzdělávání jsou vybrané poznatkové soustavy a činnosti, určené projektem nebo programem studia. Koncepce obsahu je vázána zejména požadavky na výkon řídící nebo jiné specializované práce, do níž je frekventant připravován, dále dosavadní kvalifikací frekventanta, jakož i jeho životní, pracovní a studijní praxí a zkuše¬ností. Stanovený obsah je po projednání s frekventantem závazný. Metody a formy normovaného sebevzdělávání volí dílem zřizovatel s ohledem na obsah studia, dílem frekventant podle stupně svého studijního úsilí. Veškeré formy a metody jsou pro frekventanta s výjimkou zápočtů, zkoušek a obhajob nezá¬vazné.
Organizace. Zřizovatel určuje za součinnosti s vysílající organizací rozsah studia, jeho průběh a podmínky činností fekventanta, jakož i nástroje jeho říze¬ní. Délku studia určuje v každém jednotlivém případě sám frekventant svým studijním úsilím. Normované sebevzdělávání začíná rozhodnutím přijímací ko¬ni isc za účasti zástupce vysílající organizace, navrženého studujícího a s jeho výslovným souhlasem. Končí splněním studijních povinností frekventanta po iibsolutoriu zápočtů, zkoušek a obhajoby. Zřizovatel vydá o skončení studia doklad po projednání výsledků studia v komisi.