Metody a formy jako celek
6.6 Metody a formy jako celek
Metody a formy edukace dospělých nutno chápat adekvátně k subjektu-ob-jektu edukačního působení, jímž je dospělý jedinec. Jeho osobnost – na různém ■.i upni rozvoje -pochopitelně vyžaduje příslušné prostředky působení, vyžadu-|c diferenciaci metodické i formální báze edukace. Dospělý vstupuje do edu¬kačních aktivit za různých okolností, povinně i dobrovolně. Má již své zkuše¬nosti, životní, pracovní i studijní — pozitivní i negativní. Je také v té či oné míře vyzbrojen školou. Jeho edukační cíle nejsou v dospělém věku limitovány. Také motivace učení je obvykle nevyrovnaná, metodicko-formální báze je vázána zvláště cílem a obsahem edukace, osobností účastníků i závislostí na organiza-ii edukačních aktivit. Andragogická didaktika si všímá několikeré metodicko-Immální báze. Rozlišuje zvláště metody přípravy a motivace edukačních akti¬vit, metody a formy edukačního působení samého a konečně i metody hodno-K7// dosažených výsledků. Za relativně samostatné bývají pokládány metody a formy výcviku k různým způsobilostem i metody a formy řešení problémů, •.pojených s pracovištěm. Obdobně můžeme hovořit o metodice volného času. Rýsují se i metodiky pro jednotlivé aktivity, např. intenzivní výuku jazykům, sporty apod. Paralelně k tomu se užívají i metody a formy školského typu. Jak patrno, má edukace dospělých jako sestava autonomních edukačních iniciativ také autonomní metodicko-formální bázi. Nutno ovšem mil na paměti, že součástí celoživotní edukace jsou i tradiční stabilizované me¬tody i formy, užívané pro edukaci dospělých školského typu. Nicméně se celo¬životní edukace dospělých jeví jako působení příležitostné, převážně s neregis-ii ovánými účastníky, jehož jednotlivé formy a nejednou i metody nutno případ od případu zvláště připravovat, realizovat i hodnotit. Podle toho se celoživotní edukace odvíjí v řetězu mnohdy nenávazných, samostatných forem, různě di¬menzovaných svou kvantitou, s různými záměry, obsahy i diferencovanou sklad¬bou účastníků. Množí se stanoviska, že metody a formy přípravy, realizace a hodnocení edukace nutno chápat komplexně tehdy, jde-li o neregistrovanou účast a o absence stupňů edukace.