Ke vztahu metody a formy
6.6.4 Ke vztahu metody a formy
Aniž bychom chtěli několika poznámkami nahradit komplikovanou teoretic¬kou podobu naznačeného problému, zmíníme se jen rámcově o povaze věci. Činíme tak zejména proto, že edukace dospělých až na výjimky dané zastupo¬váním škol nezahrnuje dlouhodobé, soustavné a pravidelné edukační působení na jmenovitě vymezené stabilní skupiny účastníků. Jde tu, jak již bylo uvedeno, o působení nesoustavné, příležitostné, které má charakter samostatných akcí zvlášť případ od případu organizovaných.
Ke vztahu metody a formy v jednom, časově ohraničeném edukačním prosto¬rem, přistupuje dále samostatná problematika organizačních forem, věcně od¬lišná od předchozí. Metoda edukačního působení i jeho forma jsou dva rozdíl¬né projevy (resp. přístupy) k jedné a téže realitě, tj. procesu působení. Každý proces edukačního působení se vyznačuje určitými postupy tohoto působení (metodami působení) a současně i souborem vnějších materiálních znaků (for¬mami působení). Za metodu (cestu) pokládáme ideální obvykle standardizova¬ný postup, jehož funkcí je uskutečnit co nejefektněji andragogický cíl. Metoda je prostředkem realizace tohoto cíle. Metoda převádí tento cíl, jeho ideální hodnotu, do materiálních činností. Metoda je přiměřená cíli, obsahu působení i osob¬nosti účastníka – řízené osoby. Forma je tu souborem znaků, jimiž se navenek projevuje předem známý ideální postup. Každá forma se vyznačuje určitými výraznými znaky, jimiž se může odlišovat od jiné formy. V popisu edukačního procesu se střídavě užívá obou termínů, metody i formy, podle toho, který pří¬stup převažuje. Pokud jde o vztah samostatné organizační formy ke zmíněné problematice, lze ji chápat jako časově a materiálně ohraničenou lineární řadu (soubor) metodicko-formálních prvků, symbolizujících proces edukačního pů¬sobení. V rámci organizační formy se realizuje vztah procesu edukačního půso¬bení k hmotnému prostředí, v němž se rozvíjí. V praxi se samostatná organizač¬ní forma nazývá akcí. Každá akce je samostatnou funkční jednotkou, zvlášť připravenou.