Akční (vývojově starší), nepředpokládající operace
Akční (vývojově starší), nepředpokládající operace s obsahem a jeho didak¬tické proměny. Hovoří se o tzv. referentském pojetí. Dále pak existuje širší, komplexní pojetí. Je založeno na dostupných informacích o skladbě účastníků a jejich profilu a zvláště na integraci cíle a obsahu. Taje dána zpracováním cílové struktury. Tento krok je povinností lektora s využitím podkladů didak¬tického managementu. Pokládá se za jádro lektorské přípravy. Důležitou pod¬mínkou realizace širšího pojetí lektorské přípravy je lektorské zadání, zpra¬cované didaktickým managementem. Ten má vědět, co chce od lektora. Lek¬torské zadání ze strany subjektu edukace vyjadřuje kvalitu i kvantitu jeho ini¬ciativ. Odpovídá na otázky co, jak, kde a kdy, týkající se zamýšlené edukační akce. U složených organizačních forem se tento požadavek může vztahovat i k několika osobám. Lektoři mají znát účastníky alespoň po stránce hlavních dat o jejich předchozí průpravě, stáří a vzdělání. Mají jim předem říci, kde a kdy je zastihnou. Lektorské zadání vede lektora k tomu, aby usnadnil účast¬níkům vstup do edukačního procesu, aby je orientoval ve studijních povin¬nostech. Lektor sám se připravuje předem v několika úrovních – studijní, kon¬cepční, textové a realizační. Hloubka přípravy je dána dosavadními znalostmi a zkušenostmi. Lektor se průběžně zdokonaluje v tom, kčemu má nejdále. Téže svých vstupů připravuje ovšem vždycky. Má-li zkoušet, zkouší nejprve doma. Pokud dá k dispozici zadavateli nějaké instruktivní texty předem, má to zadavatel akce ocenit.