Další možnosti andragogické didaktiky
9.4 Další možnosti andragogické didaktiky
Edukace dospělých i její teoretické výboje tvoří komplex problémů, pozna¬menaných dobou svého vzniku. Didaktika přináší své problémy z minulosti jako problémy pedagogické. Soudobá andragogika zřejmě sociologické, přičemž opomíjí rovinu psychologickou. Andragogická didaktika nyní hledá cesty, umož¬ňující efektivní a diferencované osvojování soudobého myšlenkového bohat¬ství, celku i částí, soudobou populací. Andragogické didaktice chybí psycholo¬gie, aby klasifikovala individuální možnosti osvojování, nárokuje součinnost filozofie, aby zjistila, jaký má být člověk. Didaktika sama zápolí o účelnou, vědě i životu přiměřenou volbu a strukturaci příslušných cílů a obsahů edukace dospělých.
Živá minulost nám odkázala řadu problémů, které mají jednu společnou vlast¬nost -jsou stále otevřené. Podle tohoto kritéria andragogická didaktika aspiru¬je na postavení samostatného vědního oboru. Neboť – kdyby v ní už bylo všechno uzavřeno, stala by se školským správním předpisem a přestala by se – ještě nedávno osvícena centrálním rozumem – dále rozvíjet. Uvažme, že už jen dříve opomíjená problematika sebevzdělávání, přijatá do didaktických kompetencí, znamená vpád do zavedených mechanismů opakovaně hlásaných didaktických norem. Uvažme, že zpracovat a realizovat výchovné prvky rozvoje osobnosti dospělého člověka, který by měl v době volna pilně studovat i s celodenní úna¬vou po práci je prvotřídní teoretický i aplikovaný problém, který dosavadní didaktika dospělých uspokojivě nezvládla ani v rovině vstupu do edukace po¬mocí stimulace. Uvažme dále, že výchova dospělých školskými prostředky je úsměvná fantazie, ale že didaktika (andragogická) něco v té věci říci musí. Ote¬vřené problémy zde i v dalších spolupracujících vědách tvoří jejich perspekti¬vu, nikoliv tedy -jak mnozí ještě pamatují – direktiva shora akusticky vyzdobená.