Živá je minulost didaktiky
Živá je minulost didaktiky. Avšak i dnes didaktika žije. Pokud najde další intelektuální sponzory, bude přinášet užitek celé společnosti. Její okolí se mění. Společenské vědy přinášejí nové podněty a andragogická didaktika na ně začí¬ná reagovat. Společnost žádá nová didaktická řešení, novou síť edukačních cen¬ter pro dospělé a nové lektory dospělých, už nikoliv jen amatéry. K objektivním změnám andragogicko-didaktického akčního pole patří bezesporu výstavba monumentu celoživotní edukace. Tato představa vyvolává představy další: Ce¬loživotní edukace je vyjádřena nárůstem edukačních příležitostí, tj. organizač¬ních, programových i materiálních podmínek, umožňujících nejen expozici dosavadních (limitovaných) učebních předmětů, ale bohatou, vertikálně i hori¬zontálně členěnou sestavu tématických celků, reagující na současnost. Reagu¬jící operativní tvorbou těchto celků a zejména tvorbou stimulů, vtahujících celé populace do akčního pole edukace. Nelze ani opomíjet skutečnost, že edukační příležitost v uvedených souvislostech rovná se i společenské příležitosti, setká¬ní se zajímavými osobnostmi, výměně názorů, exhibici účastníků samých.
To jsou změny z potřeby, ale vedle toho lze uvažovat i o změnách ze systému. Zde nejde jen o to, vzdělávat osoby, které se již shromáždily (ohlásily), ale ty, které by to mohly učinit a dosud to neučinily. Objektivní změny lze zřejmě oče¬kávat v profesionálním zmnožení nabídek edukačních center pro dospělé. Vý¬chozím impulzem těchto změn se stává proměna někdejšího byrokratického kli¬matu se vzděláváním jakožto pouhou kádrovou klasifikací na demokratické kli¬ma s edukací pro rozvoj a kultivaci osobnosti i jejího sociálního vzestupu. Opět jiné změny v probíhajícím období přináší vstup zahraničních, koncepcí edukace dospělých, které jsou iniciovány institucemi a organizacemi UNESCO. Tvoří novou tvůrčí rovinu dynamických systémů, lišící se v nejednom pohledu od unifikovaných přístupů byvšího režimu udržovaných pod betonovou deskou pro¬pagandy vládnoucí politiky, v nejlepším případě osvěty a podnikové výchovy.