Tradiční teorie vyučování
Tradiční teorie vyučování (vzdělávání) – didaktika – může být ve smyslu před¬chozích přístupů nazývána např. teorií edukace a kultivace osobnosti. Ukazuje se, že skupinové vyučování dospělých je jen v menší míře zastoupeno v zorném poli andragogické didaktiky v porovnání s didaktikou mládeže, kde zůstává stře¬dem pozornosti. Je tu asi takový rozdíl, jaký adstojf mezi tělocvičnými aktivitami ve škole a ve fit centru pro dospělé. Můžeme očekávat, že se inovace andragogic¬ké didaktiky projeví nejprve v praxi. Jejím prostřednictvím vstupuje do edukač¬ních a kultivačních aktivit řada imperativů, impulsů a intelektuálních kreací, je jichž realizace umožňuje dospělému člověku snazší orientaci v okolním světě a příspěvky k jeho obnově. Posláním andragogické didaktiky se jeví rozpracová¬vání akcentů k rozvíjení racionálních, volních a dalších složek jeho osobnosti a instruktivní rozšiřování jeho gnozeologického obzoru. Andragogickou didaktiku také očekává hlubší, integrované zkoumání vymezené problematiky základních pedagogických a andragogických věd i věcně příslušné části některých dalších věd společenských. K jejím inovacím můžeme řadit i další perspektivu: Andragogická didaktika vedle toho bezpochyby upevní, prohloubí a rozšíří praktický přínos v přípravě modelů, vzorů, a instrukcí cílových a obsahových vzdělávacích struktur i variantních edukačních a informačních procesů. Přitom sotva může odejít od hu¬mánní či sociální problematiky. Jedním z nástrojů těchto aktivit je i upevnění řídící práce a koordinace edukačních aktivit péčí regionálních poradních orgánů.
Již nyní se stává andragogická didaktika součástí pozitivních tendencí rozvoje vzdělanosti, i když si zatím (jednostranně) všímá metodiky řešení pracovních pro¬blémů. To není její indispozice. To je inovace. Někdejší opomíjení pracovní pro¬blematiky v edukaci se proměňuje v prioritu. Zatímco nastupující generace vstu¬pují do edukačních systémů pro ni již předem připravených, dospělý člověk se pohybuje v pluralitě pracovních i edukačních aktivit, jejichž rozměry prostřed¬nictvím andragogické didaktiky sám stimuluje a reintegruje. Také andragogická didaktika má své místo v topografii civilizačních snah. Nyní si zřejmě vybrala současnou edukaci se současnými programy pro současné účastníky.