Z hlediska této koncepce jsou poruchy a odchylky dysfunkčními jevy
Z hlediska této koncepce jsou poruchy a odchylky dysfunkčními jevy, které je nutno vhodnými opatřeními odstranit (například posláním problémového nebo neprospívajícího žáka do jiné instituce, která je zřízena k tomuto účelu). Nerušený průběh socializace jednotlivců ve společnosti závisí na tom, jak budou dodržovány funkční příkazy, které se týkají všech institucí a subsystémů ve společnosti. Funkcionalisté udávají tyto čtyři funkční příkazy (Kaiser,1991):
Základní záměr funkcionalistických teorií a možných činností v jednání jednotlivců je vyhnout se napětí, integrovat odstředivé síly, omezovat spory a tím zabezpečit fungování systému. Tyto funkční příkazy (4), které zabezpečují nerušený průběh procesu socializace, jsou označovány jako AGIL schéma (podle prvních písmen jednotlivých funkčních příkazů v angličtině):
Adaption
Obstarání prostředků pro dosažení systémových cílů. Každý sociální systém usiluje, aby měl k dispozici prostředky pro dosažení vlastních cílů.
Škola: V tomto případě lze uvažovat například o externích prostředcích (budovy, personál, materiál) a mnohých prostředcích nemateriální podoby (typy úkolů, obsahy předmětů aj.) Tímto se mohou zprostředkovat možná zvládání dospělých a profesních rolí.
Goal attainment
Zaměření na dosažení cíle, které vycházejí z funkcí systému. Každý sociální systém usiluje o to, aby mohl uskutečnit své cíle.
Škola: Tento funkční příkaz se úzce týká definice cílů vyučování. Škola má v rámci svých funkcí zprostředkovat motivy a techniky potřebné pro zvládnutí rolí dospělých a rolí zaměstnaneckých, zabezpečit rozložení pracovní síly pomocí selekčních a jiných procesů.