Alternativních pokusů a pohledů na „dobrého rodiče” bylo provedeno více
Alternativních pokusů a pohledů na „dobrého rodiče” bylo provedeno více. Např. švédská organizace Home School Movement si klade tyto cíle: péče o dítě jako záležitost všech, spolupráce rodina – škola – celá společnost, rodiče se mají zajímat co nejvíce o chod školy, o samotný vyučovací proces a případně se do něj aktivně zapojit. Také u nás se objevují pokusy něco v této oblasti změnit. Například členové NEMES (Nezávislé mezioborové skupiny pro transformaci ve vzdělávání – toto sdružení vzniklo v České republice po politických změnách po listopadu 1989) ve svých návrzích pokaždé požadují změny a zlepšení vztahů mezi učiteli a rodiči a své názory prezentují v Učitelských listech apod.
Takovým určitým vyvrcholením a můžeme možná říci i extrémem je pojetí rodiče v roli učitele. Z druhé strany by měli pedagogové poskytovat podporu, radu rodičům, měli by se snažit o oboustrannou spolupráci:
Rodiče mohou díky radám ze strany učitelů zdokonalovat své výchovné techniky, mnohým rodičům mohou být vhodné pokyny nepostradatelným návodem pro jejich výchovnou činnost.
Díky tomu, že rodiče vědí jak pomoci svým dětem s učením, se mohou školní výsledky jejich dětí zlepšovat (např. rodiče jako učitelé se uplatňují výrazně v doplňovacím vyučování na elementární škole v USA, především nepracující ženy).
Řada výzkumů potvrzuje, že úspěšnější jsou ti žáci, kterým se rodiče věnují (např. Parkwaynův program ve Philadelphii (výuka dětí vedená většinou rodiči), v r.1977 vznikla v USA organizace „Výchova jinak”, která se zaměřuje na domácí výchovu a vyučování. I tyto programy stejně jako vše kolem nás mají svá úskalí: „Při soukromém vyučování snadno vypozorujeme, že dítě jaksi předčasně stárne a v tom je chyba, dětský duch nejlépe se udržuje mezi dětmi, proto děti po této stránce tak rády do školy chodí” (Masaryk, 1990, s. 61).
V souvislosti s vědomostní explozí, kdy se každých 10 let vědomosti zdvojnásobují, se mohou rodiče prostřednictvím školy dozvídat novinky a informace (tady ale musíme upozornit na často velmi zastaralé informační zdroje, jako jsou učebnice, nedostatečný přehled u samotných učitelů…)