SOCIALIZAČNÍ TEORIE A VZDĚLÁVNÍ DOSPĚLÝCH, SYMBOLICKÝ INTERAKCIONALISMUS /MEAD/
SOCIALIZAČNÍ TEORIE A VZDĚLÁVNÍ DOSPĚLÝCH
– objasnění socializačních procesů ve vztahu k jejich vzdělávacím aktivitám
– používání socializačních teorií /Pardon, Mead, Oevermann/
– hledají vnitřní logiku vzdělávacích procesů, tedy pravidla průběhu jednání lidí v rámci vzdělávání dospělých
– jednota pedagog. a sociál. jednán
– teorie vzdělávání dospělých se stává součástí teorii socializace
– socializace je otevřeným procesem s neurčitým výsledkem
SYMBOLICKÝ INTERAKCIONALISMUS /MEAD/
– významy nepřijímá jednotlivec automaticky, ale musí je přizpůsobovat situacím
– není žádná pevná struktura situací a jejich odpovídajících jednání
– přejímání rolí znamená vyjednávání mezi zúčastněnými
– základní otázky:
• jak definují účastníci situaci
• které vlastní a cizí definice jsou přitom relevantní
• které definice odpovídají normálnímu stavu, které se odlišují apod.