Andragogika úvod, hlavní a základní směry
ZÁKLADNÍ SMĚRY V ANDRAGOGICE
A HLAVNÍ SMĚRY
1. PŘEDMĚT ANDRAGOG. TEORIÍ
– teorie mají různé funkce a ambice
– v andragogice i pedagogice nacházíme snahy jak o:
OBECNOU A APLIKOVANOU TEORII
OBECNÁ
– analytickým spíše než empirickým způsobem získaný abstraktní pojmový aparát
– zpracování jakéhokoliv pedagogického nebo andragogického problému
– nejednoznačnost používaných pojmů upozorňuje na stávající problémy
– časté jsou pokusy o převzetí teorií z jiných oborů
– jedná se především o dříve populární emancipační a kritické teorie, např. teorie komunikativní, systémové, konstruktivistické
– problémem je slabá verifikovatelnost v konkrétních pedagog. a andragog. podmínkách
– ztrácí vztah k praktickým otázkám
– např. převzaté tvrzení, že „dospělý člověk je schopný se učit, ale je nepoučitelný“
APLIKOVANÁ
– zde spočívá síla a nezastupitelnost andragog. myšlení
– didaktika, metodika, poradenství, řízení vzdělávacích zařízení
– andragogika využívá množství poznatků z jiných oborů, ty jsou pak modifikovány pro potřeby andragogiky
PŘEDMĚTEM = učící se dospělý
– učení se dospělého ve všech jeho souvislostech
– vzdělávání, kvalifikace, kompetence, výchova