Sociální podmíněnost vnímání
– způsob vnímání ovlivňuje i kultura, ve kt.vyrůstáme
1. sociální skupina – např. Aschův experiment díky skupinovému názoru pokusné osoby špatně odhadovaly délku vnímaného obrazce, Scherifův pokus – vnímání fixovaného bodu v tmavé místnosti (zdánlivě se pohyboval), skupiny pozorovatelů se mohly poradit tendence jej hodnotit shodně, sociální konformita
2. vliv sociální zkušenosti (postoje) – selekce např. lidé si spíše všimnou sociálně odlišných (např. bezdomovců, Romů, ZP) = defenzivní vigilace a vnímají je méně diferencovaně např.všichni Romové vypadají stejně – sociální zkušenost podmíněná generalizací a stereotypizací vnímání
– CHYBA 1.DOJMU – zejm.u nápadných lidí např. v zevnějšku
– HALÓ EFEKT – přeceňování viditelných znaků dle nich další osobnostní vlastnosti negativní hodnocení, odmítání
– EFEKT VZTAH – sympatické osoby pozitivní znaky, vlastnosti a naopak, pokus s TV hvězdami – lidé jej hodnotili mladší, větší, krásnější, upravenější než byly (zaměření na žádoucí znaky)
– PRINCIP PROJEKCE – tendence vnímat okolí podle sebe např. smutný čl. vidí u druhých projevy smutku (ve tváři, sklonu postavy)