Myšlení
Myšlení
– nejvyšší forma poznání
– je založeno na postihování vztahů mezi předměty a jevy
– je to zprostředkované poznání, je založené na vnímání a představování
– výsledkem myšlení je myšlenka
– podstatou myšlení je vykonávání tzv. myšlenkových operací – postupů, kterými
postihujeme vztahy mezi předměty a jevy
základní myšlenkové operace:
– způsoby, jakými docházíme k novému poznatku
1) analýza a syntéza – spojují se s dalšími myšlenkovými operacemi
2) srovnávání – vychází z analýzy syntézy, na základě kterých srovnáváme podobnost a rozdílnost předmětů a jevů
3) abstrakce vytyčování podstatných znaků, např. lavice deska
4) zobecňování vytyčování společných vlastností
5) indukce z jednotlivých případů udělám obecný závěr (ovoce sejí,jablko + hruška)
6) dedukce z obecnosti vydedukuji jednotlivý příklad
7) analogie vyvození závěru na základě podobnosti s jiným závěrem (bílý černý, studený teplý)
formy myšlení:
1) pojmy obsah se dá definovat, nejjednodušší forma
definovat shromáždit základní vlastnosti pojmu (všechna slova)
2) soud – vyjadřuje vztah, mezi dvěma pojmy (padá sníh, slunce svítí)
3) úsudek postihování vztahů mezi soudy (slunce svítí, proto je teplo)
vývoj myšlení:
– členění životního cyklu + myšlení
Jean Piaget / piažet/
1) senzomorická fáze, kdy dochází k identifikaci (poznávání) objektu (0-2 roky), vnímání + pohyb
2) předpojmová symbolika – 2-4 roky – období, kdy nechápe rozdíly mezi živou a neživou přírodou, vše považuje za živé (oblíbená hračka -jíst, mluvit, spát)
3) názorné myšlení – 4-7 let – obsahuje chápání vztahů mezi jevy (ohmatat)
4) konkrétní operace – 7-l 1 let, všechny myšlenkové operace na konkrétní předměty
5) formální operace – spojeny s abstraktními pojmy + logické myšlení, převažující typ myšlení