Hra a práce
Hra a práce
Kojenecké období
jemná motorika
– okolo 3 až 4 měsíce začíná sahat na předměty a části těla (poznává)
– okolo 5 měsíce sahá na předměty oběma rukama (zrak a pohyb se soustředí do jednoho místa)
– okolo 9 měsíce uchop – palec proti (bouchá o sebe předměty
vývoj sociální
– vývoj dítěte k ostatním lidem a postupem času k věcem…
– okolo 8 měsíce začíná reagovat na lidi i špatně – spojeno s pocitem nelibosti (doktor studené ruce bílí plášť)
– se začíná projevovat ve hře (kloubí se motorika se smyslovým vývojem)
– na konci tohoto období začíná mít smysl pro hru
– hry funkční: experimentace s ručičkami a nožičkami, experimentace s mluvidly
– hry s předměty: dítě něco vezme, cucá to, mačká. .pustí
– hry konstruktivní: ke konci tohoto období začíná tím že matka mu postaví komínek z kostiček a on ho zboří, postupně začíná stavět kostičky na sebe a když dítě vidí radost opakuje to (sněhuláka…)
– hry sociální: ke kterým potřebuje partnera
– primitivní hra na schovávanou: dítěti se dá na hlavičku plenka, posilujeme vědomí, že osoba zmizí, ale zase se objeví, pocit libosti
– honička začíná většinou sourozenci a prarodiči: dítě se snaží uniknou a být s druhým člověkem a co od něj může čekat a co ne
– hra paci paci pacičky.
– takhle jedou páni… (bezpečí)
– vařila myšička kašičku
– kloubí se vývoj motoriky se smyslovým vývojem a vznikají koordinovanější pohyby + vývoj sluchu, hmatu, spolupráce, začátek rozumových schopností, vnímání…
Batole
– vývoj her
– další rozvoj a vymizení funkčních her
– hry napodobivé: napodobují lidi, zvířata, práce.
velký význam pro rozvíjení psychických funkcí a
fyzické výkonnosti