Školní Věk
LHANÍ
-charakteristika: sleduje vždy účel vyhnout se nepříjemnosti, těžké situaci…
-způsobeno- despotický postoj R nebo vychovatelů
– strach
– nesplnění povinnosti
– patologickými změnami nebo NS
– D cvičená opička (od R)
– proti omezování svých individuálních zájmů
– uniknout napomínání a moralizování
– lež z přátelství x lhaní s cílem ublížit konkrétní osobě – nejrafinovanější představuje největší morální zlo
– chvástavost (=vytahování)
-když D poprvé lže (mimovolné, neúmyslné) pokud se mu to podaří udělá to znovu
-D je třeba potrestat, ale snahy R o pochopení by měla dominovat nad trestem
-odhalit příčiny proč D lhalo a podle nich se zachovat
-pozor na fantazmata x lhaní (záleží na rozumových schopnostech)
-při ojedinělém lhaní neoznačujeme D za lháře — vštěpování vlastností
NEDOSTATEČNÝ PROSPĚCH VE ŠKOLE
-možné příčiny – výchovné chyby R (špatná sociální adaptace, vázanost na R – D ve škole rezignuje, R se nestarají o učení, podceňují to, nesprávný vztah ke vzdělání a výchově, D chodí do školy z nechutí, R příliš ctižádostivý)
– nedostatečné schopnosti D (tělesné vady jako je nedoslýchavost, nízké IQ – to ovlivňuje vnímání a pozornost – pocit méně 9ennosti, křivdy)
– zvýšená únava po prodělaných nemocech nebo úrazech – neúspěch (možné onemocnění neurózy)
– společenské vztahy učitelů a spolužáků (neurotický učitel nepatří do školy)
-vytvořit klidné rodinné prostředí – zázemí
-školní konflikty vždy řešit
-pravidelnost v přípravě a správné učení