Adolescence
psychické poznávací procesy
1 .vnímání
– vnímání nám od 20 do 25 let dosahuje nejvyšší kvality, protože došlo k rozvoji centra analyzátoru vnímání je tedy nejostřejší, mladiství má smyl pro harmonii, smyslnost, barevnost… a vyhraněnost podle zájmů a postojů
– celistvost, výběrovost, zaměřenost…
– hlavně receptory
– čich: čichové buňky jsou nejkvalitnější v tomto období, všímáni si vůně kolem sebe, vůně květin, domácnosti.. .vytvoření si vlastní vůně pomoci parfému, chci někomu vonět
– zrak: hlavně smysl pro harmonii, všímáni si vzhledu lidí, stylů, tvarů…
– chuť: se adolescentovy stále mění
– sluch: silné vnímání hudby, zvuků, melodie. . .vyhraněnost
– hmat: všímání kvality materiálu, dotyk…
2 .představování
– opouštění od fantazmat nabývající denního snění, snění přes den je více reálnější, ale přesto je třeba si ponechat určitou míru denního snění
– snění se nám tedy objevuje hlavně přes noc kvalitní sny, které vznikají z prudkého rozvoje hormonů
– fantazijní
– konstruktivní
3 .myšlení
– druhým vrcholem myšlení je 26 rok života člověka a proto aby tento vrchol mohl vzniknout musí být položen základ, je tedy podstatně důležité co proto mladiství udělá
– filozofuje: vyvozuje myšlenky z myšlenek
– práce s obecnými a abstraktníma pojmy
– období formálních operací: vyvození soudů ze soudů, spojení abstraktního myšlení s logickým
– je schopen řešit problémy s více hypotézami, které si ověřuje
– má rozumový fakt najde si na argumenty kompromis — začíná tedy aplikovat logické operace bez závislosti na abstraktních soudech — zesiluje logické myšlení, které způsobuje kvalitnější a složitější myšlenkové operace