Adolescence
4.pamět‘
– je v plné míře úmyslná (učení se)
– schopnost pojmout více poznatků a pojmů
– opouštění mechanické paměti a využívání logické paměti
– se třídí podle zájmů – když mě to baví dobře si to pamatuji a jsem schopen toho pojmout co nejvíce
– měla by být práce s pamětí (učení obohacování osobnosti v každém věku)
inteligence
– je obecná – obecná schopnost řešit problémy a začíná se vyvíjet specifická ‚ která umožňuje orientaci ve speciálních problémech – souvisí s oblastí rozvojem zájmů
– je nutno podněcovat
– se dělí na tu která směřuje k a) humanitním vědám a b) přírodním a technickým vědám -jsou rozděleny v různých poměrech
řeč
– člověk má v tomto období největší výřečnost až ukecanost
– mění se obsah komunikace, je závažnější, hlubší, tvořivější, intimnější
– začátky prodlužování vět a začíná se používat více abstraktních pojmů a poznatků, používání vložených slov, superlativů
sociální vztahy
– dochází k rozvoji všech vztahů, který byly v pubertě
– stále více zesiluje odpoutávání od rodičů a hledání intimního vztahu
– vztahy k vrstevníkům jsou nejméně kritické než k mladším či starším generacím