Výhledy dalšího rozvoje
8.4.4 Výhledy dalšího rozvoje
Výhledy dalšího rozvoje institucionální báze edukace dospělých zřejmě za¬tím nemají konkrétní rozměry. Bariérou růstu celého systému edukace je patrně absence vlivu politických a státních center. Institucionální báze jakoby se roz¬víjela skokem podle potřeb ekonomiky. Je to zvláště patrno na nově instalova¬ných programech profesní průpravy i na vysýchání programových okruhů věd humanitních. Současná institucionální báze však není neúspěšná, jak to doklá¬dá univerzita třetího věku, edukační programy v televizním provedení apod. Typologie institucí pro edukaci dospělých, pokud by se rozpracovávala v centrálním pohledu, může být užitečná již pro stanovení kvantity činností s cílem odhadnout možnosti budoucích sítí institucí. Objektivní potřeba rozvo¬je celé této oblasti sice existuje, avšak není vyjádřena (podepřena) příslušnými mechanismy řízení. Nicméně živelný rozvoj lze doložit v oblasti soukromého podnikání. Stranou odborného přístupu zůstává individuální činnost specialis¬tů, tj. činnost lektorská, konzultační a instrukčně-metodická. Zatím je sledová¬na jen povrchně jakožto činnost zdanitelná. Výhled rozvoje institucionální báze pro edukaci dospělých patrně nevykrystalizoval ani v rezortu školství natolik, aby se mohl stát trvale diskutovaným problémem na kompetentních místech, případně andragogů samých. Cesty k překonání určité stagnace však nacházíme ponejvíce mimo oblast edukace.