A nejen to, Subjekt řízení nárokuje v chodu instituce sobě přiměřené programy
A nejen to, Subjekt řízení nárokuje v chodu instituce sobě přiměřené programy, metody a techniky studia a zejména svou působnost v konkrétních skupinách účastníků. Typologie si může povšimnout způsobu, jimž je zajisto ván vstup zájemců do aktivit instituce. Může to být vliv marketingu, nebo jen adresná výzva k účasti v připravených organizačních formách, ale i neadresný plošný nábor, vyvolávající vstup do připravených forem živelně se shromažďujícím osobám. Vedle toho zde existuje příkaz k účasti na základě profesních vztahů zaměstnance a zaměstnavatele, opírající se často o příslušné normy pracoviště nebo oboru působnosti. Ani zde se typologie nemusí uzavírat šíři podnětů ze sféry řízení, resp. záměrů jeho subjektu. Může mezi nimi být i aktuální odezva na současné dění, vyžadující inovace dosavadních programů. Zde si typologie může povšimnout, jaké podmínky vytváří subjekt řízení pro možnosti operativ¬ní odezvy vzdělávací instituce na současnost.
Výsledky činností instituce mohou být klasifikovány různými sestavami krité¬rií. Zdá se, že zde jde o problém zvláště složitý. Typologii se nabízí zvláště úroveň andragogicko-didaktická i politická právě tak jako ekonomická. Připo¬meňme jen letmo pestrou skladbu skupiny zřizovatelů, z níž se odvíjí zadání úkolů. Typologicky by měly vévodit výsledky, jež lze zachytit v podobě změn osobnosti účastníků. Jsou založeny edukačním procesem. Přibývá však životní a pracovní zkušenost dospělých účastníků, stimulace ke studiu v návaznosti na zkušenost studijní, seberealizace a další faktory.
Výsledky činnosti popisovaných institucí jsou však v praxi podmíněny and-ragogickými vlivy i vlivy administrativními. Pokud jde o klasifikaci výsledků, existují i zde různé překážky jejich realizace. Jednou z nich je nedostatečná rozpracovanost metod a technik hodnocení studijních výsledků dospělých osob. Až dosud jsou poplatně školským tradicím.