Učitelovo očekávání a jeho následné jednání je proces poměrně komplikovaný
Učitelovo očekávání a jeho následné jednání je proces poměrně komplikovaný. Podle závěrů uvedených studií můžeme konstatovat, že očekávání učitele velmi ovlivňuje konečný výsledek. Spolupodílí se zde však celá řada proměnných, které závěry těchto výzkumu komplikují. Není zcela jasné, jak často a v jaké celkovém rozsahu k tomuto procesu dochází, kdy jde o jev patologický, kdy ještě ne. Není jasné, co je více těmito procesy ovlivňováno, zda např. zkoušení, hodnocení, nebo odměňování a trestání. Není jasné, jaká je celková míra tohoto jevu, zda jde o jev dominantní, nebo podružný. Nicméně s jistotou můžeme říci, že žák často podává takový výkon, který naplňuje učitelovy představy.
Na závěr nabídneme určitou možnost, jak je možné rozdělit proces etiketizace do jednotlivých časových etap :
1. Učitel očekává určité chování a prospěch u jednotlivce, nebo i např. celé školní třídy.
2. Vzhledem k těmto očekáváním se učitel chová různě k jednotlivým žákům, nebo i k celé třídě.
3. Jednání žáka, které od něj učitel očekává, ovlivňuje žákovu ctižádost, motivaci, a sebedůvěru.
4. Pokud je takové jednání dlouhodobé a žák učitelovu očekávání aktivně neodporuje, bude pravděpodobně ovlivněn, dojde ke změnám v jeho chování i prospěchu. Žák, od kterého učitel mnoho očekává, pravděpodobně bude úspěšný, a ten, na kterého jsou kladeny malé nároky, bude spíše neúspěšný.
5. Postupně se bude prospěch a chování žáka stále více přibližovat očekávání učitele.
Výše uvedené studie očekávání učitele se snažily zaměřit spíše na jednu z těchto uvedených etap. Studií, které by se dotýkaly celého průběhu, tedy všech etap, je méně.