Tématický celek
6.4 Tématický celek
Tématický celek je heterogenní, netypizovaná, kumulovaná jednotka obsahu, užívaná jako jeden ze základních prvků programu edukace dospělých. Svými variantami zasahuje do formálního i neformálního vzdělávání. Pedagogická ja¬kož i andragogická literatura o něm referuje velmi málo. Jeho strukturace i další charakteristiky nejsou zatím předmětem pozornosti odborných kruhů v potřeb¬ném rozsahu. Školská oblast již dříve uchopila blok větší a náročnější – vyučo¬vací předmět. Česká andragogika není v této věci nijak zvlášť štědrá, má jiné starosti. Nehledá charakteristiky tak důležitého komplexu, jakým tématický ce¬lek bezesporu je. Hledá zatím stále ještě sebe samu. Tak tedy alespoň k někte¬rým východiskům zvoleného problému:
Pod vlivem představ, vztahujících se ke školsky modelovanému vyučovací¬mu předmětu, je i tématický celek chápán jako celek kvantitativně limitovaný I proměnlivou kvalitou, která je účelově vázána. Bohužel, srovnávací pedago¬gika, resp. andragogika, nejednou setrvávající na úrovni komparací makrosys-témů, nám dluží právě systémovou analýzu obou rovin poznatkové báze, jimiž jsou jednak vyučovací předmět na straně jedné a tématický celek, užitý k edu¬kaci dospělých, na straně druhé. Proto zde pracovně formulujeme alespoň rám¬covou představu tématického celku.
Na první pohled se obě dvě zmíněné roviny vzájemně odlišují. Vyučovací předmět je centralizovaný, tématický celek je individualizovaný produkt edu-kativní koncepce. Vyučovací předmět je dílem různých skupin specialistů na i li/ných stupních řízení a v různých institucích školství, přičemž vzniká v růz¬ných fázích, předem určených. Tématický celek je převážně dílem několika lek¬torů (učitelů), vznikající ze zprostředkované potřeby vzdělávací instituce (ob¬čanské organizace) v nenormovaném pracovním procesu, často mimo školství. Vyučovací předmět je pro žáky i učitele věcně závazný, tématický celek může být, ale závazný být také nemusí. Zrod tématického celku spočívá zejména v kvalitě lektorské (učitelské) přípravy, zrod vyučovacího předmětu v kvalitě řízení specialistů.