Sebevzdělávání pedagogicko-psychologicky
Sebevzdělávání pedagogicko-psychologicky. Učení je proces, v němž jednot¬livec mění svou osobnost získáváním individuální zkušenosti. Sebevzdělávání je takové učení, v němž jednotlivec získává tuto individuální zkušenost podle svých vlastních pravidel. Tato pravidla se rovněž stávají součástí jeho individu¬ální zkušenosti, proces sebevzdělávání přináší tak výsledky věcné i operativní, odvislé od tvůrčí činnosti člověka.
Pedagogická psychologie rozlišuje několik základních druhů učení. Je to uče¬ní senzomotorické, verbální, pojmové a učení řešením problémů. Z hlediska pedagogicko-psychologického je sebevzdělávání pracovníků neobyčejně ob¬tížné, neboť pracovník obvykle nemá na vybranou, kdy a jak se má učit. Potře¬ba sebevzdělávání je mnohdy dána požadavky pracoviště. Nevýhody živelného přístupu k učení může zčásti odstranit normované sebevzdělávání, kdy se jedin¬ci dostává rad, kterých postupů užít a v kterých případech.
Senzomotorické učení je učení bez verbální (výkladové) složky, pokud vůbec může být vypuštěna. Je to učení se dovednostem a návykům. Manuální (senzo¬motorické) dovednosti se získávají spojováním motorických prvků do funkč¬ních celků. Tento typ učení se vyskytuje zvláště ve výcviku. V rámci sebevzdě¬lávání je poměrně vzácné. Bez instruktora či konzultanta je takové učení velmi zdlouhavé. Instruktivní literatura o problému není v řadě případů vytvořena.
Verbální učení je nejrozšířenějším druhem učení a dominující formou sebe¬vzdělávání. Tento druh se spojuje s pamětním učením. Při verbálním učení do¬chází k utváření mezislovních spojů. Síla těchto spojů, to jest trvalost osvoje¬ných verbálních vědomostí záleží zvláště na opakování. Verbální učení před¬chází učení pojmovému.
Tradiční příklady verbálního učení jsou např. při učení se slovíčkům cizího jazyka, hovorovým obratům aj. Ale i učení se některým předpisům provozu či popisům zařízení, technické a technologické faktografii může být chápáno jako verbální učení. Sebevzdělávání pracovníků v organizacích je a bude pozna¬menáno širokým uplatněním verbálního učení, jehož proces je však u jednotlivců značně odlišný, a proto zabírá i různě dlouhou dobu. Jde tu zvláště o rozsah textu, jeho strukturu, stupeň zobecnění obsahu a míra odlišností jeho částí.