Hra
Hra
je úzce spjata s biolog. potřebami (aktivita, pohyb, fantazie, zkoumání). Je spontánní a má silný emoc. doprovod a vzrušení. Napodobuje činnost dospělých, učí se zvládat formy soc. styku. Má význam pro rozvoj řeči, vnímání, představivosti, myšlení, cvičí se také paměť a pozornost.
Hry:
– tvořivé – hra na školu, lékaře
– pohybové – schovávanou, slepou bábu atd.
– didaktické – doplňování obrázků, hádanky, slovní hry atd.
Způsob hry se mění s věkem.
Na vývoj jemné motoriky má velký vliv kresba, kterou dítě vyjadřuje myšlenky, city a přání.
Vývoj:
1,5 r. – první tahy tužkou, kreslení bez úsilí
3 roky – kresba obrys. tvarů, spojením dospívá k seskupení
4 roky – zvládá zákl. tvary, nástup obrázků (postava, auta)
5 let – dvojrozměrná kresba, objevuje se trup
6 let – vlasy, uši, klobouk, objevují se detaily např, knoflíky
7 let – krk,oblečení, nohy jsou souměrnější, lepší napojení ruk
8 let – profil postavy, zaoblení tvarů, sbíhání nohou
9 let – zachycení pohybu, rozdíly u chlapců a děvčat, obličej
10 let – pokus o stínování, začínají se zrcadlit zájmy
11 let – vývoj kresby ukončen
Patologie kresby:
– atypické umístění postavy (děti s LMR)
– dvojitá linie
– nahnutí postavy
– třes ruky ad.