Psychologické otázky období mladšího školního věku a pubescence
19. Psychologické otázky období mladšího školního věku a pubescence. Krize dospívání. Psychologie morálního vývoje. Diagnostika psychického vývoje. Psychologické zásady výchovy dítěte a dospívajícího.
Mladší školní věk
je spojen s nástup dítěte do školy, kam by mělo chodit rádo a těšit se tam.
PYGMALION EFEKT
1) špatné zaškolení – dítě se nenaučí chovat úspěšně, protože nemá vypracovány vzorce chování
2) dobré zaškolení – naučí se vzorce chování úspěšného člověka
Dítě by ve škole nemělo zažít pocit neúspěchu, protože tím dochází ke snížení jeho sebevědomí.
Každý vývoj. fáze má určitý úkol, co musí dítě zvládnout:
1. dítě: nutný prožitek povinnosti, jinak již nepozná
2. puberta: ztotožnění se se sebou, poznání své identity pohledem do zrcadla, kosmetic. úpravy
3. adolesc.: úkolem zvládnutí heterosex. vztahy, zalíbení sám do sebe
4. raná dosp.: vyústění vlastní integrity, stav vyrovnání (i s minulostí)
Období je vyvoláno biolog. dozráváním jedince, především sekundár. pohlav. znaků, změna celého organismu = psycholog. problémy, které mohou být výchovnými chybami.
Motorika a sval. činnost
rychlý růstu dlouhých kostí, narušení těl. koordinace (sport).