Krátce se můžeme zastavit ještě u jedné koncepce kritických sociologických pohledů na školní instituci
Krátce se můžeme zastavit ještě u jedné koncepce kritických sociologických pohledů na školní instituci. Jedná se takzvanou „bankovní koncepci“ vzdělání a školy. Jejím autorem je Paulo Freire, který se domnívá, že vzdělávání a vědění je majetkem lidí, jež se považují za vševědoucí a druhé ignorují a zabraňují jim ve vzdělávání. V této koncepci se žáci při vyučování stávají osobami přijímajícími vklad a učitelé jsou těmi, kteří vkládají (jako peníze do banky). Žáci jsou vlastně těmi, kdo sbírají a skladují jednotlivé obsahy. Podle Freireho lze těmto aktům předejít – likvidací rozporů mezi žákem a učitelem. Obě strany by měly být zároveň učitelem a žákem. Tento rozpor ale nelze řešit v databankovém světě vzdělání, jak ho známe ze současnosti:
Učitel učí, žáci jsou učeni.
Učitel ví všechno, žáci nevědí nic.
Učitel přemýšlí, žáci jsou objektem tohoto přemýšlení.
Učitel mluví, žáci ochotně naslouchají.
Učitel ukázňuje, žáci jsou ukázněni.
Učitel vybírá, žáci se tomu podřizují.
Učitel vykonává činnost, žáci mají iluzi vlastní činnosti.
Učitel vybírá obsah programu, žáci se přizpůsobují,
Učitel je subjektem procesu učení, žáci jsou objektem.
Databanková či bankovní koncepce vzdělání považuje lidi za přizpůsobivé a ovladatelné. Čím více vyvíjejí žáci úsilí k přechovávání těchto vkladů, tím méně se rozvíjí jejich schopnost kritického pohledu na svět. Převažuje více adaptace na svět rozložený na fragmenty. Učitelé – utlačovatelé se nestarají o to, aby byl svět vnímán jako svět možných přeměn. Učitelé jsou v této koncepci srovnáváni s bankovními úředníky. Freire též navrhuje změny, týkající se především oblasti transferu vědění, například problémové vyučování, kritické metody učení, výchova ke svobodě aj.