Znaky pozitivního klimatu třídy
Znaky pozitivního klimatu třídy:
1. z hlediska žáků – podporuje rozvoj osobnosti žáka, akceptuje žáka, umožňuje žákovi zažít úspěch, spravedlivý přístup k žákovi, umožňuje objevné učení, ze kterého má radost,…
2. z hlediska učitelů – pracoviště, kde se mu dobře a adresně pracuje, spolupracuje se žáky, rodiči, kolegy, učitel prožívá citový soulad a pocit sounáležitosti s ostatními učiteli, pocit svobody a samostatnosti v práci, úspěch v oboru,..
3. rodiče očekávají od pozitivního klimatu – vstřícnost učitelů, spravedlivé hodnocení a zacházení s dětmi, vychovatelskou a vyučovací kompetentnost, vhodnou motivaci dětí, individuální podporu dětem, ..
4. z hlediska veřejnosti musí škola připravit žáky – úspěšné zapojení do pracovního světa, zodpovědné účasti na společenském životě, k osobní mobilitě, dodržování sociálních a pracovních ctností,…
Dítě má na vlastní kůži zažít svobodná rozhodnutí a odpovědnost za vlastní volbu např.prostřednictvím školního parlamentu, jako členové třídní samosprávy- spoluprácí na společných úkolech, zájmech školy nebo třídy. Vytvořením specifického klimatu může fungovat jako součást tzv. skrytého kurikula – zkušenosti, vztahy,
procesy a činnosti, které se projevují na rozdíl od formálního kurikula skrytě a nelze je předvídat a ovlivnit.