Vztah paměti a učení
Vztah paměti a učení
Paměť je dispoziční základnou učení a současně vyjadřuje i jeho produkt, zapamatované. Pojem učení zde pak vystupuje ve 2 základních významech:
* širší smysl znamená formování psychiky na základě zkušeností
* užší smysl zn., vědomé osvojování si určitých zkušeností, poznatků, dovedností atd.
3 fáze paměti
– zapamatování
– uchování
– vybavení
Zapamatování
může být spontánní nebo úmyslné. Podle toho co je zapamatováno se rozlišují druhy zapamatování:
* pohybové
* slovně logické
* emocionální
* názorné
Proces zapamatování silně ovlivňuje motivace. Člověk si zapamatovává především to, co pro něj má význam, co je spojeno s jeho motivy, s čím nějak zachází. Tento proces je samozřejmě ovlivněn i povahou zapamatovávaného materiálu (to co má význam) a způsobem zapamatování (technika memorování).