Vzdělání: charakteristika, druhy vzdělání
Vzdělání: charakteristika, druhy vzdělání
charakteristika:
Stav, výsledek vzdělávání v určité fázi, po ukončení některé etapy nebo po dosažení určitého stupně vzdělávání. Základní vzdělání, střední, vysoké, postgraduální
Druhy vzdělání
A) Podle obsahu a zaměření:
1. Všeobecné –základní poznatky o přírodě, společnosti, myšlení.
2. Odborné – poznatky nezbytné pro výkon určité profese.
B)
1. materiální – osvojování si co největšího množství informací
2. formativní – klade důraz na rozvoj poznávacích procesů – myšlení a vnímání
C)
1. teoretické – zaměřeno na teoretické poznatky
2. praktické – dovednosti a vědomosti bezprostředně použité v praxi
D)
1. klasické – zaměřené na studium klasických jazyků latiny a řečtiny a na studium řecko-latinské antické kultury
reálné – zaměření na studium matematiky, přírodních věd a moderních jazyků
Vyučování (výuka) charakteristika, vyučování a učení
Vyučování
Jedna ze základních a nejvýznamnějších forem výchovy a vzdělávání.
Prostřednictvím vyučování se ve škole realizuje vzdělávání.
Znaky:
• splynutí vzdělávání a výchovy
• vyučování se uskutečňuje pod vedením pedagoga
• vyučování má stanovené výchovné a vzdělávací cíle a obsah a jsou vytvářeny potřebné materiální a organizační podmínky (cílevědomost a záměr)
Typy:
• informativní – učitel sděluje informace žákům a ti se je učí
• regulativní – projekt, kdy je každý žákův krok regulován
• produkční – pracovní činnosti, práce s materiálem, praktické činnosti směřované k vytvoření nějakého produktu
• heuristické – žáci jsou učitelem vedeni k samostatnému poznávaní, vyvozování a objevování nových poznatků
Pojmem vyučování je také označována činnost učitele ve vyučování, pod pojmem učení pak rozumíme činnost žáků, kteří se učí – tj. osvojují si nové vědomosti a dovednosti, rozvíjejí své schopnosti a zájmy, utvářejí si názory, postoje a přesvědčení a rozvíjí svou osobnost.
Učení
Získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života.
Zahrnuje všechny situace, do kterých se v průběhu života dostáváme, jejichž výsledkem je:
• osvojování poznatků – těm říkáme vědomosti
• osvojování činností – osvojenou činnost, připravenost organismu vykonávat určitou činnost nazýváme dovednost
• utváření vztahů – k sobě, ke společnosti, k přírodě a k věcem, které člověka obklopují. Tyto vztahy nazýváme postoje