Vzdělávání: charakteristika, formy vzdělávání, kvalifikace ISCED
Vzdělávání: charakteristika, formy vzdělávání, kvalifikace ISCED
charakteristika:
Neustálý a složitý proces, v jehož průběhu si člověk osvojuje nové vědomosti, dovednosti a návyky, ale současně formuje svou osobnost, své názory, přesvědčení a postoje a zájmy. Vzdělávání má formativní účinek, je chápáno jako součást výchovy.
Formy vzdělávání
dělení vzdělávání v evropské pedagogické terminologii:
• formální – získané prostřednictvím škol a vzdělávacích institucí
• neformální – získané mimo vzdělávací systém
• informální – získané spontánně, např. při zájmových činnostech
dělení vzdělávání v české pedagogické terminologii:
A)
• Vzdělávání řízené:
o Heterodidaktické formy – žák je řízen jiným subjektem (učitelem)
Vyučování (výuka)
Konzultace (dálkové studium)
Praktický výcvik
Domácí příprava žáků, navazující na výše uvedené formy
Dálkové kurzy (jazykové televizní kurzy)
o Autodidaktické formy – jedinec si organizuje a řídí vzdělávání sám
Samostudium – pomocí učebnic pro samouky
• Vzdělávání neřízené:
o Nové poznatky a informace žák získává bez záměru učit se. A to například četbou, sledováním televize, zájmovými činnostmi, atd. Tyto poznatky netvoří systém, ale dotvářejí celkový vzdělanostní profil, a jsou cenné zejména metodou jejich získání – prožitá informace.
B)
• Školní vzdělávání – pravidelná denní docházka dítěte do školy
• Domácí vzdělávání – dítě nedochází denně do školy, ale je vzděláváno svými rodiči. Rodiče plně přebírají osobní zodpovědnost za vývoj a vzdělání dítěte, které probíhá mimo tradiční prostředí školy.
C)
• Presenční vzdělávání – výuka probíhá denně, učební látka je téměř v plné míře prezentovaná.
• Distanční vzdělávání – účastníci se učí sami ze speciálních studijních materiálů a zkoušky skládají distančně prostřednictvím zaslaných písemných testů.
• Kombinované vzdělávání – typické pro dálkové studium na SŠ a VŠ
Mezinárodní standardní klasifikace vzdělání ISCED
Dokument, který rozlišuje následující úrovně, stupně vzdělávání:
• Úroveň 0 – preprimární vzdělávání (v ČR mateřské školky)
• Úroveň 1 – primární vzdělávání (v ČR 1.-5. ročník ZŠ)
• Úroveň 2 – nižší sekundární vzdělávání (v ČR 6.-9. ročník ZŠ)
• Úroveň 3 – vyšší sekundární vzdělávání (v ČR střední škola)
• Úroveň 4 – první stupeň terciálního vzdělávání (v ČR vysoká škola – magister)
• Úroveň 5 – druhý stupeň terciálního vzdělávání (v ČR doktorské studijní programy)