UČENÍ
UČENÍ
Je celoživotní nezbytnost. Z počátku každého učení je základem jeho rozpor mezi požadavky na činnost a našimi možnostmi (potencemi činnost vykonat).
Etapy
1) Stoupá aktivační motivace šeé mozkové kůry, mobilizujeme energetické zdroje k úspěchu.
2) Nastupuje zaměřenost na daný problém. Mohou se objevit bariéry
Bariéra (při učení = neznámá látka), klade na nás odpor, působí na nás jak bariéra. Dochází ke konfliktu – střet s problémem.
Řešení – zaútočit na překážku a překonat ji.
– regrese = ústup, ztratíme odvahu a problém nebudeme řešit.
Hybné síly k překonání překážek
• Zážitek kompetence = člověk chce mít jistotu, že může překonat překážku.
• Soutěž s vlastním výkonem = „člověk není milovníkem snadného“.
• Kladné sociální vazby = ostatní nám důvěřují.
PRŮBĚH UČENÍ
Dlouhodobé studium. Má 4 fáze.
1) Rozpor
Stoupá rozpak dítěte. Musíme navodit myšlenkové operace dítqte.
2) Začátek bariéry
Vycházíme z aspirační úrovně dítěte, nikoliv z naší.
3) Informační
Dítě dostává informaci o tom, co se bude dít (výklad, vyprávění, atd.)
4) Kontrolní
Přesvědčíme se, zda dítě pochopilo náš záměr, zda je schopné aplikovat informace v praxi.
Korepetiční cvičení znovu opakujeme cvičení ale jinak. V případě, že zjistíme, že dítě nás v informační fázi nepochopilo.