DRUHY UČENÍ
DRUHY UČENÍ
Učení probíhá na základě celé řady životních projevů organismu a každý člověk má schopnost zjistit, která z forem učení je pro něj vyhovující. Základem každého učení je klasické podmiňování. A to proto, že je nejvíce spojeno s fyziologickými projevy těla „vymyká“ se kontrole vědomí.
Vyhasínání probíhá u člověka mnohem rychleji než u zvířat.
Klasické podmiňování
a) Neutrální podněty – schopnost naučit se reagovat.
b) Vegetativní podněty – fyziologické reakce
c) Podmiňování instrumentální
Představitel je F. L. Thordile. Tvrdil, že zvířata lze naučit usilovat z pohledu jejich základní idee a pokusů. Tři základní zákony – efektu, cviku, pohotovosti.
Programové učení
R. Skiner – pro svůj model zvolili model aproximací.
Zkonstruovla řadu programů – učení po malých krocích. Každý žák mohl volit své tempo práce, programem, pracuje samostatně, motivovaný pro činnost.
Nevýhoda – není, kdo by nám v případě potřeby pomohl.
Senzomotorické učení
Založeno na vnímání pohybu a jejich vzájemném propojení (chůze, psaní, kreslení, atd.).
Probíhá i u zvířat, ale založené na základě instinktů.
Může být bezděčné (spontánní hra dítěte) nebo interncionálně (uvědoměle).
Etapy
1) První seznámení s činností – předvedeme požadovaný výkon. Dítě nás sleduje a pak napodobuje.
2) Nacvičování – dítě si procvičuje, je důležitá motivace, vybrat správnou metodu i proto, abychom ihned korigovali chybu, rozložit celkový úkon na jednotlivé komponenty a procvičovat je zvlášť nebo postupně.
3) Kontrolo – kontrola, sebekontrola dítěte, zpětná vazba.
Verbální učení
Člověk se učí zvládat slova, vnímat a rozumět řečovému projevu. Na tomto základě si osvojujeme řečový projev. Na tomto základě si osvojujeme řečový projev.
Bernstein – rozlišujeme 2 jazykové kódy
1) Elaborolovaný (rozvinutý)
Když budeme mluvit s jedince od prenatálního období.
2) Restrigovaný (omezený)
Omezení komunikace na příkazy, zákazy, atd. V pozdějším věku (od 3 let výše) je těžké jej u dítěte změnit.