Stádium batolete
Stádium batolete
Trvá od 1 do 3 let. Typické je tzv. způsob chůze „batolení“. Rozvoj tělesný, rozvoj jemné motoriky, rozvoj řeči a s ní spojených poznávacích procesů (myšlení, vnímání, paměti a pozornosti). Myšlení je konkrétní, vnímání schématické a pro paměť je typická emotivita a bezděčnost.
Základní činností dítěte v tomto věku je hra, kterou napodobuje činnost dospělých a zároveň se učí. Nepostradatelné jsou vhodné hračky.
Rozvoj citů batolete je vázán na sociální , především rodinné, prostředí. Emoce se projevují výrazně, city jsou ovlivnitelné a reakce jsou neadekvátní podnětu. Nutnost zvládání negat. citů (strach, žárlivost atd.), které jsou základem nejistoty a úzkosti.
V socializaci dítěte pozorujeme rozvoj sebecitu a sebeuvědomování – věk prvního vzdoru (odmítání,vzdor, svévole).
Při strádání, nedostatku psycholog. potřeb vzniká deprivace (péče, laskání, jistý cit. vztah). Subdeprivace vzniká u dětí narozených prokazatelně z nechtěného těhotenství, u dětí z rodin alkoholiků, narkomanů apod.
Úskalí: poruchy řeči, koktavost, rychlá mluva
Stádium předškolního věku
Od 3 do 6 let, tělesné a psychic. změny. Motorika je koordinovanější (tanečky, hygiena, samoobsluha).
Od 4 let se projevuje dominance vedoucí ruky (nepřecvičovat násilím – vznik poruch).