Školní zralost
Školní zralost
Správně bychom měli hovořit o „připravenosti dítěte na školu“, používáme však termín „školní zralost“.
– somaticky zdravé
– psychicky na úrovní – rozlišujeme 3 druhy:
1) kognitivní (jméno, počty, bydliště)
2) sociální (půjčování hraček, soc. kontakt dětí)
3) emocionální (vyrovnanost)
Vada výslovnosti (rotacismus) není důvodem pro odklad, generální patlavost ano.
Lateralita dítěte by měla být vyhraněná (testy tleskání, sepnutí ruk, výšky atd.)
Odklad se provádí na základě návrhu MŠ, lékaře, ped. poradny, prázdninové dítě).
Psychologie handicapu
Handicap = duševní nebo tělesné znevýhodnění jedince vůči vrstevníkům, často na organickém základě.
Člověk, který se z plného zdraví stává tělesně postiženým, prožívá v první fázi silnou emoční reakci, šok, kdy není schopen jednat, případně není schopen reagovat přiměřeně. pro nemocného je velmi důležité, aby bylo co nejdříve započato s jakoukoliv aktivní činností /cvičením, nácvikem některých dovedností k sebeobsluze apod./. V další fázi si člověk potřebuje vyslovit pro sebe sama svoji bolest, analyzovat ji, přemýšlet o ní a komunikovat o tom všem s lidmi jemu blízkými i s ošetřujícím personálem. Takovému rozhovoru se nevyhýbáme, umožníme nemocnému vyjádřit obavy a úzkost, projevujeme porozumění, zdůrazňujeme spíše nutnost spolupráce nemocného a jeho snahu zlepšit svoji situaci. V rozhovoru umožníme nemocnému vyslovit své city, strach z budoucnosti, obavy z reakcí rodiny, pozorně sledujeme, jaké má vztahy ke spolupracovníkům, k ošetřujícímu personálu. Získané informace mohou mít velký význam pro obnovení společenských kontaktů i pro získání okolí ke spolupráci při rehabilitaci či rekvalifikaci nemocného. Zvládnutí situace a její přijetí je velice náročné, probíhá postupně, s výkyvy. Po fázi psychického zlepšení se zpravidla opakuje stav zoufalství a apatie, je nutno tyto fáze prožít, aby člověk – často po delším čase – dokázal skutečně přijmout realitu.