Rozlišování mezi prostředky a konci
12. rozlišování mezi prostředky a konci. Vykazují v denním životě méně zmatků, nedůslednosti a konfliktů než jiní v pojímání, co je správné či špatné, dobré či zlé
– mají jednoznačné morální a etické normy, i když jsou v ortodoxním smyslu málo zbožní
– vykazují neobyčejně pronikavou schopnost rozlišovat mezi cíli a prostředky jejich dosažení
– často přitom volí prostředky či pomocné (instrumentální) chování vedoucí k cíli, jež by se mnoha nedočkavým lidem nelíbily
= jakoby oceňovali dělat něco pro cvičení ducha, než jen pro to aby dosáhl jiného konce (vhod¬nost)
13.filozofický smysl pro humor. Zřetelně preferují humor filozofický, prostý hostility.jejich přístup k humoru je často rozvážný a vážný
– typické je nalézání nejpůsobivějšího, humorného vyjádření obecné pošetilosti lidí (v humoru je obsaženo sdělení, smysl za právě vytvářeným smíchem)
– filozofický humor obvykle vyloudí spíše úsměv, než smích (výsměch)
14. tvořivost. Jsou tvořivými v plném smyslu tohoto pojmu.
– manifestovaná tvořivost se liší od neobyčejných talentů či géniů jak je pozorována v poezii, umění, hudbě či vědě
– lze ji porovnat k přirozené a spontánní tvořivosti, kterou nalézáme u nezkažených (nezhýčka¬ných) dětí
– projevuje se v každodenním životě jako výraz osobnosti, která má rozhled, je inovující
– nepotřebuje produkovat objekty své tvořivosti (psát knihy…) např. tchýně nemá talent psát, ale je vysoce tvořivá v přípravě domácí polévky = prvotřídní polévka je více tvůrčí než druhořadá poezie
15. odolnost vůči inkulturaci. Jsou v harmonickém vztahu se svou kulturou a přesto udržují určitou vnitřní oddělenost od ní
– jsouce v podstatě autonomními a samostatní, jsou s to odolávat sociálním a kulturním tlakům myslit a jednat v daných linkách
– to neznamená, že jsou nekonvenčními a antisociálními ve všech sférách chování (např. zůstávají v mezích podrobení se ve volbě oděvu, řeči, stravy, způsobech vyřizování záležitostí, jež nejsou skutečně významnými pro namítání)
– neztrácejí energii bojem proti bezvýznamným sociálním rituálům a stanovám společnosti
– mohou však být mimořádně nezávislými a nekonvenčními tam kde pociťují komplikaci základních problémů
– proto jsou někdy považováni za rebelující a excentrické těmi, kteří nevěnují čas tomu, aby je pochopili
– projevují rovněž klidnou, dlouhodobou vazbu na zdokonalování kultury
– ačkoli znají nedokonalosti společnosti, akceptují skutečnost, že sociální změny mohou být pomalé a bolestivé, ale že jich lze nejlépe dosáhnout prací uvnitř systému