Psychické projevy NOVOROZENCE
2. Psychické projevy NOVOROZENCE, KOJENCE a BATOLETE (Základní charakteristika, vývoj orientace, prožívání, interakce s prostředím, projevy nepřizpůsobenosti, výchovné obtíže a vývojové úkoly)
V prvních stadiích raného dětství je především nezbytné zajistit kromě uspokojení základních biologických potřeb zvláště adekvátní naplnění všech potřeb psychických (senzomotorická stimulace, sociální kontakty, sebeuvědomění Já).
NOVOROZENEC má plně vyvinutý mozkový kmen zajišťující základní životní funkce (dech, srdeční činnost atp.) a je také vybaven řadou nepodmíněných reflexů (mrkání, polykání aj. ) a 20 hodin denně spí.
R-K: V oblasti čivosti jsou od počátku funkční fylogeneticky starší analyzátory (hmat, rovnováha), které spouští některé reflexy (Moroův – rozhození paží, Robinsonův – sevření rukou ). Pasivně reaguje termoregulace (preferuje teplé) a chuť (sladkost). Čich registruje do dvou dnů silné podněty a první měsíc spíše pachy. Zrak reaguje zpočátku jen na silné podněty a konvergence s akomodací je rozvinutější až koncem stadia. Od jednoho měsíce diferencuje osoby. Sluch se po měsíci projevuje fixací, hluboký hlas uklidňuje, vysoký leká. Čití bolesti je v tomto stadiu ještě utlumeno. Novorozenec vnímá komplexy podnětů ( dotek, hlas atp.), začíná projevovat i elementární “operačně-prožitkové řešení problémů” (např. úprava polohy při kojení). I-E: V oblasti citů projevuje jen libost a nelibost (pohyby). Pozitivně působí empatie s matkou (”Je sociálně naivní, ale ne sociálně slepý!” ).
Z VNĚJŠÍCH VLIVŮ je optimální klidné jednání a pravidelný čas úkonů (fixují “lásku a důvěru”), nepříznivě působí pocity hladu, žízně, chladu, chvatné a nešetrné zacházení (fixují “strach a vzpurnost” ). Nedostatek podnětů může vést k opožďování, zatímco jejich přemíra k apatii. Výsledkem oslabení nervové soustavy je lekavost, dráždivost, zvracení aj. Vyskytuje se také křik k vynucení pozornosti, strach z lázně aj.