Projektové vyučování
16. Projektové vyučování
Učební projekty jsou spojeny s tradicí reformní pedagogiky (J. Dewey, W. H. Kilpatrick) ve 20. a 30. letech 20. století. Jsou inspirací pro vznik současných výchovně vzdělávacích projektů v mnoha školách, které podporují principy demokratizace a humanizace školy. Cílem projektového vyučování je řešit úkol, který je reálný a konkrétní, vychází ze života školy nebo jejího okolí a po zpracování se do něj zase vrací. Projektové vyučování respektuje potřeby a zájmy dítěte a děti mají podíl na výběru projektového záměru. Reaguje na aktuální podněty ze školy i z okolní komunity. Projektové vyučování spojuje původně izolované poznatky z jednotlivých předmětů do celků, které se mohou prolínat celým vyučováním po různě dlouhou dobu (hodiny, den, týden,..). Je to příležitost pro řešení problémů z různých hledisek a různými metodami (např. akce Organizace sportovního turnaje pro mladší spolužáky nebo akce pro rodiče Napříč školou). Takový způsob práce předpokládá spolupráci dětí a skupinovou realizaci dílčích úkolů. Projektové vyučování může být prostředkem spojení mezi školou a okolní nebo i širší komunitou (organizace plesu za účasti dětského předtančení apod.).
Inspirace současné školy v alternativních výchovně-vzdělávacích systémech
Současná škola by si měla mnohem více než dříve všímat motivace, žákovy osobnosti, možnosti uplatnit naučené v reálném životě. Další důležitý moment v alternativních systémech je aktivizace žáků, ta v tradiční škole ještě hodně chybí.
V dnešní době je velké množství různých alternativních programů vzdělávání; učitel by měl o nich vědět, že existují, znát jejich základní charakteristiku, a to nejen aby si mohl z nich brát inspiraci, ale také proto, aby mohl rodičům, kteří se na něj obrací s důvěrou, že se obrací na odborníka, poradit kde se dají najít další informace.