VERBÁLNÍ KOMUNIKACE
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE
– informace sdělujeme artikulovanou řečí
– centrum řeči v mozku máme v čelním laloku levé hemisféry
psycholingvistika – zkoumá psychologická aspekty verbálního projevu
afázie – neschopnost rozumět mluvenému projevu – porucha centra řeči
a) neschopnost dekódovat řeč: člověk slyší, ale nerozumí
b) neschopnost zakódovat: člověk přemýšlí ale neumí to vyjádřit řečí
Brokova afázie – člověk neumí složit věty, mluví pomalu.
slovní slepota – čl. nerozumí napsanému textu.
agrafie – neschopnost písemného projevu
Poruchy učení
Příčinou bývá lehká mozková disfunkce – je nejčastější, vrozená, nesouvisí s inteligencí, v ranném věku se u dětí nepozná. Děti s lehkou mozkovou disf. bývají ale často citově labilní a hyperaktivní.
– dyslexie: snížená schopnost naučit se číst
– dysgrafie: sníž. sch. naučit se psát. Takto postižení mívají ošklivé písmo, nedokončují slova, pletou si písmena.
– dysortografie: sníž. sch. osvojit si pravopis ( často u jazyka, který se jinak píše než čte)
– dyskalkulie: sníž. sch. chápaní a učení se matematiky a to i u základních matematických operací
– dysmuzie: absence hudebního sluchu