JAN VLASTIMIL SVOBODA, GUSTAV SLAVOJ AMERLING…
JAN VLASTIMIL SVOBODA
– průkopník předškolní výchovy u nás
– opatrovna na Hrádku – zde působila i jeho manželka; významný kulturní ústav a příklad moderního vzdělávání podle Komenského a Pestalozziho
– 1.česká metodika elementárního vzdělávání
– dílo: Školka, čili prvopočáteční, praktické, názorné …. – 57lekcí jak se má s dětmi pracovat, Malý písař, Malý čtenář, Zpěvníček pro děti
GUSTAV SLAVOJ AMERLING
– reformátor školství, lékař, samorostlý myslitel
– cestoval, osvětová činnost v Praze
– vzdělávací ústav Budeč – přednášky pro vychovatelky, matky, učitele
– budoval školu jak by měla vypadat (prvouky, odborné učebnice, hvězdárna)
– 1.ústav pro slabomyslné děti – světový ohlas
– návrh pro národní školy – děti od 2-14let ve 3stupních (neprošlo to ve Vídni)
– chtěl navázat na Orbis Pictus, vyráběl pomůcky
– časopis Posel z Budče
– ernestium: ústav pro výchovu abnormálních dětí, chtěl aby se samy učily
GUSTAV ADOLF LINDER
– zakladatel české pedagogiky
– středoškolský profesor, ředitel ústavu v Kutné Hoře
– od r.1882 1. profesor pedagogiky na KU
– píše pouze německy
– dílo: Všeobecné vychovatelství, Všeobecné vyučovatelství
– pedagogiky na základě neuky o vývoji přirozeném, kulturním a mravním
– představitel vrcholného herbartismu
– úsilí o vyšší vzdělání dívek a učitelů
FRANTIŠEK DRTINA
– vydává Komenského, Rousseaua, Tolstého
– zabývá se reformou školství (hl. střední)
– dílo: Ideály výchovy
– nejen rozum ale rozvíjet i city a pevnou vůli