Interkulturální komunikace a vyjednávání
22. Interkulturální komunikace a vyjednávání, interkulturální trénink
Interkulturní komunikace nespočívá jen v dokonalé znalosti cizího jazyka a ve schopnosti orientovat se v jeho odborné terminologii. Úspěch interkulturní komunikace spočívá rovněž v dobré znalosti kultury a zejména kulturních odlišností komunikačních partnerů, které mohou sice nenápadně, avšak o to důrazněnji ovlivnit celý proces vzájemní komunikace a další spolupráce.
Proces hledání „společné řeči“ však bývá v podmínkách různého kulturního zázemí, odlišných sociálních pozic jednotlivých lidí i individuálních rozdílů mezi nimi značně komplikovaný.
Řešení a zvládání interkulturních rozdílů
• Cizí kulturu je třeba dobře znát
• Cizí kulturu je třeba respektovat
• ve vztahu k cizí kultuře je třeba učinit vstřícné kroky
Interkulturní kometence představuje schopnost vstupovat do interkulturních či přímo multikulturních sociálních situací, schopnost pochopit je ve všech existujících kulturních dimenzích, schopnost přiměřeně je zvládat a v jejich kontextu úspěšně řešit věcné úkoly.
Interkulturní učení – odpovídá rozvoji sociální kompetence pracovníka
• Poznání a pochopení cizí kultury v jejím fyzickém a systémovém rozměru
• poznání a pochopení jejích kulturních standardů (sociálních hodnot, norem a vzorců jednání)
• zvládnutí existence dvou různých kulturních vlivů v jedné osobě a ve vazbě na reprezentanta druhé kultury
• zobecnění a vytvoření účinného repertoáru taktik a strategií pro poznání, pochopení a komunikaci s dalšími cizími kulturami