Postoje
Postoje
jsou produktem socializace člověka, jsou to relativně trvalé soustavy hodnocení, cítění a sklonů jednat určitým způsobem k určitému předmětu. Jsou to jakési reakce na podněty.
V postojích rozeznáváme 3 složky:
* poznávací – tzn., že v předmětu, k němuž zaujímám postoj, něco vím
* citový – tzn., že mám k tomu předmětu určitý citový vztah
* akční – tzn., že můj postoj vede k jednání
Postoje mají 4 funkce:
* utilitaristické – tzn., že postoje nás zaměřují na objekty, které umožňují dosažení cíle
* ekonomické
* expresivní – tzn., že postoje upevňují nebo zvyšují sebevědomí, ospravedlňují určité způsoby chování apod.
* obrany ega – tzn., že postoje napomáhají překonávat překážky, úzkost atd.
Postoje lze měnit a ovlivňovat. Změna postojů je nesnadná, ale je možná, neboť postoje jsou výsledkem učení. Obtížnost změny postojů pak spočívá v tom, že jsou hluboce zafixovány do struktury osobnosti.
Změny postojů pak závisí na:
* charakteru postoje – jeho vyhraněnosti
* osobnosti nositele postoje
* členství ve skupině
* zdroje informací (komunikaci)
Změna postojů může často předcházet konfliktům