AUTORITATIVNOST
B.  AUTORITATIVNOST
 Vedle toho jsou vychovatelé, kteří  jsou přesvědčeni, že dospívající lze zvládnout jedině přísností, pevným režimem a stálým  zaměstnáváním.  Autorita neustále  kritizující, napomínající a nařizující a vyžadující nekompromisní poslušnost  však vyvolává  nejen neurotizující atmosféru, afektivní tenzi, ale také odpor, revoltu, vzdorovitost, nerespektování  příkazů a zákazů, hádky, osočování, popř. závislost, konformitu, taktizování, sklon k  podvádění, aj. formy obrany. Trestné sankce, dávají navíc určitým aktivitám až příchuť „zakázaného ovoce“. Přísně vedení reagují spíše pod vlivem „strachu“ a ne střízlivého hodnocení „Výchovná opatření“ s převahou negativního podmiňování a nadřazenosti (funkční, odborné či věkové)  nepodněcují také  rozvoj zájmů a samostatné tvořivosti.
 Dospívající navíc těžko snáší ironii  i každou jinou formu zesměšňování, zvláště před svědky.  Je proto dobré osvojit si určité zásady kritiky:   Varovat se afektivní kritiky, formu zvážit, individualisovat a zvolit vhodný čas, okolnosti i podmínky získávající k nápravě (ne obraně). Potřebu obraných reakcí  snižuje také “komplexní zhodnocení osobnosti”,  včetně  jejich dobrých stránek a ty na začátku zdůraznit. Nepovyšovat se a neurážet. Kritizovat vždy konkrétně, ne obecně. Nikdy nenapadat „osobnost“ („Jsi nedbalý!“ zní jinak než „Zanedbal jsi to a to ..“.). Součástí konstruktivní kritiky musí být také  náznak nápravy.
  Dospívající jsou sice schopni se „flákat“ a projevovat nezodpovědnost, vedle toho však i plnohodnotný výkon, soustředění a vědomí povinnosti, avčšak jen když se je  podaří zaujmout a získat. Optimálnější formou výchovné práce je proto snaha  o lidský přístup, spojený spíše s kladným podmiňováním.





