Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století
Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století
( Herbert Spencer, John Dewey)
Herbert Spencer (1820-1903), anglický filozof, sociolog a pedagog vystupoval proti osvojování nepotřebných dovedností. Upozornil na nutnost přizpůsobovat vzdělání hlavně středoškolské mládeže potřebám rozvíjejícího se průmyslu a potřebám současné společnosti. Ve spise Výchova rozumová, mravní a tělesná charakterizoval cíl výchovy jako přípravu pro život.
Při stanovení výběru učiva pro středoškolské vzdělání vychází z důležitých lidských činností. Jde o činnosti sloužící :
1. přímo k vlastní sebezáchově (vědomosti z anatomie, fyziologie a hygieny)
2. nepřímo k zachování jedince (dovednost číst, psát a počítat, poznatky
z hlavních vědních oborů, které se přímo
vztahují k profesní činnosti)
3. k zachování rodu – výchova potomstva ( poznatky z fyziologie, psychologie a
pedagogiky)
4. k plnění sociálních povinností (studium tzv. přirozené historie, dějin pokroku)
5. k uspokojení citů a tužeb ve volném čase (poznatky o umění).