Činitel ekonomického rozvoje
Činitel ekonomického rozvoje
Výchovný a vzdělávací systém vytváří základy pro rozvoj obyvatel země, připravuje pro výkon různých povolání, kultivuje postoje lidí hodnotově, a umožňuje zhodnocovat vědění a transformovat je do ekonomického rozvoje. To znamená, že úroveň výchovy a vzdělání tvoří předpoklad i pro ekonomický rozvoj země.
Je otázkou pro ekonomy vzdělání, zda a jak se úroveň vzdělání transformuje konkrétně do ukazatelů ekonomického růstu země. Jsou známy případy, kdy čísla hovoří za sebe – když byly například napumpovány finanční prostředky v 70. letech 20. století do prodloužení školní docházky atd. ve SRN v době ropných krizí, tak připravená a vzdělaná populace přetransformovala své vědění a znalosti do pozdějšího ekonomického růstu. Ne všichni s touto závislostí souhlasí, někteří snášejí argumenty pro svá tvrzení, že do školství se může dát více peněz až tehdy, když si na to ekonomika vydělá.
Sociální a osobnostní rozvoj jedince
Dítě přechází z prostředí, kde je zahrnuto láskou a péčí do prostředí školy, kde se vyžaduje výkon a v případě neadekvátního výkonu následují sankce. Učí se respektovat normy a pravidla v novém prostředí, a tím i ve společnosti. Škola se podílí na rozvoji osobnosti dítěte, otázkou však je – jak. Má jedinec svou osobnost rozvíjet svobodně, nebo se musí pouze přizpůsobovat, či resocializovat. Je mezilidská komunikace založena na respektu, nebo na podřizování, a to i na úrovni vztahu učitel – žák, žák – žák? Ve škole, jako ostatně v každé sociální interakci, dochází ke stimulaci sociálního a osobnostního rozvoje jedinců. Propojenost různých úrovní – společnosti, sociálních skupin a jednotlivce je jasná, jistě i v opačném směru. Osobnost jednotlivce svým způsobem ovlivňuje rozvoj společnosti.