Skryté kurikulum
Skryté kurikulum
5.1. Formální a neformální řád
Ve společenském systému má každá organizovaná skupina svůj formální a neformální řád. Formálně je skupina organizovaná tak, aby co nejlépe plnila své funkce. Pomůžeme si srovnáním s průmyslovým podnikem. Pracovní podmínky, pracovní předpisy, dělba práce, nařízení a příkazy, prováděcí předpisy – to vše je přizpůsobeno a naplánováno s ohledem na výsledný produkt, užitnou hodnotu samotného výrobku. Jedinec plní svou pracovní roli, která je dána účelem a má své místo v systému organizace práce. To vše souhrnně označujeme jako formální řád. Neformálním řádem můžeme nazvat mnohotvárný sociální život, v lecčems odlišný od řádu formálního. Někdy oba tyto řády mohou stát proti sobě, popřípadě se zcela vylučují.
Zůstaňme ještě na chvíli u průmyslového závodu. Hledejme paralelu u jednoho experimentu, známého v sociologii pod názvem „Hawthornský experiment”. Neformální řád a jeho projevy byly poprvé popsány ve výzkumech, které byly uskutečněny v Hawthornských závodech firmy Western Electronic Company. Východiskem bylo hledání souvislostí mezi pracovními podmínkami na jedné straně a pracovními výkony na straně druhé.
V jedné dílně této velké továrny seděla skupina děvčat a skládala dohromady telefonní relé. Odděleně seděl muž s poznámkovým blokem, který po dobu 5 let zapisoval vše, co se v dílně odehrálo. Čas od času se pracovní podmínky změnily. Měnil se systém odměňování, měnil se čas na přestávku, bylo vylepšeno osvětlení, vnitřní zařízení dílny…Během vylepšování pracovních podmínek rostl výkon, pracovní produktivita. Potom se náhle v dílně vrátili k původním, ne příliš optimálním pracovním podmínkám. Očekávali, že i výkon těchto dělnic klesne na původní úroveň. Ale tento předpoklad se nepotvrdil. Naopak – v určitých ukazatelích pracovní tempo a výkon dosáhly téměř stejné, ale dokonce i vyšší úrovně. Které faktory způsobily tento zdánlivě paradoxní růst výkonu? Během pokusu se měnila nejen skupina jako celek, ale měnily se i charakterové vlastnosti jejích členek. Dívky žily v pracovním kolektivu velmi přátelském, intimním a malém. Byly uspokojovány jejich potřeby, touha po uznání a uplatnění. Vznikla a rozvíjela se zde velmi hustá síť osobních mezilidských vztahů. A právě tyto sociálně psychologické faktory byly oním skrytým a tajemným faktorem růstu výkonu.