Socrates
=> přichází odpůrce sofistů: Socrates
– vlastenec
– chodí po Athénách a rozmlouvá s lidmi
– chtěl lidi dovést k tomu, aby si sami uvědomili, že nic nevědí, hledal definice obecných pojmů.
– „Vím, že nic nevím“
– žil dle toho, jak učil, ctnostný život = hledání sama sebe
– vedl s lidmi dialogy začínal konkrétními otázkami, přecházel na obecné a poslední otázkou byla třeba „Co je to spravedlnost“
– Induktivní metody otázek : Maieutiké – pomáhání na svět pravdě – chce dovést lidi
k tomu, že nic neznají
: Aironeia – nechává se poučovat a pak od konkrétních otázek
jde k obecným
– cílem dialogů – nechce výčet věcí a znalostí, chce obecné pojmy – obecné závěry
– aby si lidé sami uvědomili, že jsou nevědomí
Daimonion – vnitřní hlas, říká co má dělat, varuje ho, zárodek svědomí
– věřil ve schopnosti člověka
– bohatí se chtěli Socrata zbavit a tak ho obviňují z kazení mládeže a zavádění nového božstva (daimonion)
– koná se soudní proces – je odsouzen na smrt, je mu ještě nabídnuta možnost útěku, ale tu odmítá, je již starý, a navíc Athénské zákony jsou více než svaté a on je nemůže překročit. Nakonec vypije číši bolehlavu.,399 př.n.l. Socrates umírá
– jeho přívrženci utíkají z Athén do Středomoří…
– vznikají Malé Socratovské školy
– liší se svým učením, s některými věcmi by Socrates vůbec nesouhlasil.
Megarská škola
– v Megaře
Eubulidés – eristika – umění vésti spor, filozofie, řečnictví
Kynická škola
– vedou psí, jednoduchý, skromný život
Diogénes – žil v sudu, skromně
– řekl Alexandru velikému „ustup mi ze slunce“ – myslel tím, že ho k životu nepotřebuje
– „všechno své nosím s sebou“
– soběstačnost – Autokarie, až bezohledná – později cynismus
– požadavek návratu k přírodě
– opovrhovali rodinným životem, státem…
Kyrénská škola
– oblast severní afriky
Aristippos – nesouhlasí s učením kyniků
– chce život prožívat, slasti, užívat si = hedonismus
– užít si krátkodobé slasti
Hegésias – propaguje sebevraždy, slasti stejně pominou tak proč být tady, je to jen chvilkové,
než trpět raději zemřít.s