Období Batolete
představivost
– souvisí se smyslovým vývojem
– je char. PERSONIFIKACÍ: neživé věci chápe jako živé
myšlení
– do 1,5 roku KONKRÉTNÍ SITUAČNÍ MYŠLENÍ: myslí jen v té situaci a neumí to převést do jiné
– rozvijí se POROZUMĚNÍ ABSTRAKTNÍCH SITUACÍ (chápu že je někdo smutný a někdo veselý…)
-je spojena řeč – formulovaná myšlenka
– okolo 1 rokuje slovní zásoba okolo 1 až 5 slov
– okolo 3 let slovník bohatší asi 1000 slov
– 1,5 až 2 let tzv. GENERALIZACE SLOV: dítě podle jednoho znaku nazývá všechny předměty a věci i když s tím nesouvisí (např. husa) rodiče by měly nesouhlasit a rozlišit rozvoj
– do 2 let má dítě vlastní slovník a žádá o vysvětlení – co to je ? dochází k doplnění slovní zásoby na- pasivní (rozumí)
– aktivní (používá)
– okolo 2 let je aktivní slovní zásoba okolo 20 až 30 slov
– největší problémy na výslovnost r, ř, š, s…
– v řeči se začíná projevovat i sociální vývoj a zlom slova Já
poznání sama sebe
– dochází k velkému poznání sama sebe – SEBE CIT
– dítě chápe svou individualitu (JÁ) a ostatní
– např. já sám se obleču a když mě někdo bude oblékat tak se budu vztekat..
– dítě touží po POCHVALE — být kalně hodnoceno